
hen the anchor of public television’s main news program goes out of his
way to tell viewers that he’s setting the record straight about a recent
historic event, the people watching are apt to assume that they’re getting
accurate information. But with war intensifying in Iraq, a bizarre episode

raises some very troubling concerns about the “NewsHour with Jim Lehrer.”       
Here’s what happened: During a panel discussion April 7 on the NewsHour, while

battles raged in close to a dozen Iraqi cities, a retired U.S. Air Force colonel referred to
the American authorities’ closure of a newspaper that had served as a megaphone for
the anti-occupation Shiite leader Moktada al-Sadr. “The immediate problem we have
to remember is we started this ... with the aggressive policies towards Sadr that came
from us, shutting down his press,” Col. Sam Gardiner said.       

The program’s anchor spoke next. Jim Lehrer: “The reason we shut down his press
is because it was calling for violence and anti-American.”       

Col. Gardiner: “Sure.”       
Lehrer: “I just want to get that on the record.”       
But Lehrer’s comment – ostensibly setting the record straight – was at odds with the

available factual record about Sadr’s newspaper. In sync with other news accounts, the
New York Times had reported two days earlier that “the paper did not print any calls
for attacks.”       

I contacted the NewsHour and asked whether Lehrer’s statement had been based on
information contrary to what had been reported in the April 5 edition of the Times. If
so, I asked for any citation that backed up his assertion. Or, if Lehrer did not have such
a citation, I asked if there were plans for an on-air correction to set the factual record
straight on the program (which reaches nearly 3 million viewers across the United
States each night).       

In reply to my inquiry, a NewsHour spokesperson cited two articles: A Chicago
Tribune piece, dated April 5, said that “the pro-Sadr newspaper Al Hawza was shut
down ... for allegedly printing false information that incited violence against the

MEDIABEAT 2004 | NORMAN SOLOMON

A P R I L  1 5

How the ‘NewsHour’
changed history



coalition.” And an April 6 New York Times piece said that the Sadr newspaper “was
closed last week after American authorities accused it of printing lies that incited
violence.”       

The NewsHour spokesperson, Lete Childs, told me: “I hope these two articles help
you understand the citations for Jim Lehrer’s statement to Col. Gardiner.”       

But the two articles that the NewsHour cited only seemed to underscore the
disconnect. Apparently, the NewsHour staff hadn’t been able to find a single source to
back up Lehrer’s on-air statement that “the reason we shut down his press is because
it was calling for violence.” And the NewsHour did not provide any explanation for why,
in sharp contrast to the flat-out report in the New York Times that “the paper did not
print any calls for attacks,” Lehrer had gone on the air and claimed that it did.       

I reached the reporter in Baghdad who’d written the Chicago Tribune article, Vincent
Schodolski, and asked if he was aware of any evidence that the American authorities
shut down Al Hawza because it was “calling for violence.” Schodolski replied: “I have
no other citations than the reasons given by the CPA itself.” My search of the official
Web site for the Coalition Provisional Authority, the U.S.-led occupation authority in
Iraq, turned up briefings and news releases with references to Sadr’s newspaper – but
no backup for what Lehrer had said on the air.       

At a March 30 press conference, Dan Senor of the CPA charged that Al Hawza had
tried to “incite violence.” That was very much in keeping with what the April 5 New
York Times reported – that while “the American authorities said false reporting,
including articles that ascribed suicide bombings to Americans, could touch off
violence,” nevertheless “the paper did not print any calls for attacks.”       

Lehrer’s refusal to correct his evident error is especially striking because he had
emphasized his incorrect statement on the air by immediately adding: “I just want to
get that on the record.” (My request to a NewsHour spokesperson for a direct comment
from Lehrer did not yield any statement from him.)       

When I asked whether a decision had been made, one way or the other, about doing
a correction on the NewsHour to set the factual record straight, the last piece of stone
in the damage-control wall moved into place. I got the message: “The NewsHour with
Jim Lehrer stands behind the ‘Iraq: What Now?’ discussion segment from April 7 and
will not be making a correction.”       

Journalists should scrutinize U.S. government spin, not contribute to it.       
Here we have what some people believe to be the nation’s most credible news

program compounding a factual error by refusing to make a correction.       
First-rate journalists change history. But not this way. 

MEDIABEAT 2004 | NORMAN SOLOMON


